Sustabdyti Rusijos geležinkelių tranzitą per Lietuvą į Kaliningradą


Parašų: 125
Paramos: < 20 EUR

Pasiekus 100 parašų ir 250 EUR paramos, peticija bus priimta administravimui VŠĮ Peticijos.

  • Autorius: Vladimir Dumčius
  • Adresuota: Vyriausybė, Europos Komisija, Europos Parlamentas
  • Parašai renkami iki: 2026-02-05
  • Kategorija: Kita

Prisidėkite prie šios peticijos:

Pasirašyti Pasidalinti Paremti

Pasiekus 100 parašų ir 250 EUR paramos, peticija bus priimta administravimui VŠĮ Peticijos, skiriant 100% paramos šios peticijos administravimui (teisinė konsultacija, viešinimas, agitacija, įforminimas, įteikimas adresatui, atsakymo paviešinimas ir kt.). Nepasiekus šios ribos, parama bus skirta bendrai VŠĮ Peticijos veiklai.

Sustabdyti Rusijos geležinkelių tranzitą per Lietuvą į Kaliningradą

Peticija

Šia peticija prašoma, kad Europos Parlamentas paragintų uždrausti Rusijos geležinkelių (RŽD) vykdomą geležinkelio tranzitą per Lietuvą į Kaliningrado sritį.
Šio prašymo tikslas:
Užkirsti kelią neteisėtam krovinių vagonų naudojimui dvejopo naudojimo ar su karine veikla susijusių prekių gabenimui, kas pažeidžia esamas ES sankcijas ir prisideda prie Rusijos karo veiksmų.


Pašalinti riziką, kad bus surežisuoti incidentai, keliantys pavojų civiliams keleiviams ir geležinkelio darbuotojams, galintys sukelti aukų ir būti panaudoti Rusijos kaip pretekstas eskalacijai prieš ES valstybę narę.



Kontekstas

Rusijos Federacija ir toliau sąmoningai kuria saugumo incidentus, turinčius įtakos ES ir NATO valstybėms narėms.
2025 metais Rusijos dronai ir naikintuvai pakartotinai pažeidė Lietuvos ir kaimyninių šalių oro erdvę. Incidentų, susijusių su Rusijos naikintuvais, skaičius turi tendenciją didėti – tik per vieną savaitę 2025 m. rugsėjį NATO naikintuvai penkis kartus kilo palydėti Rusijos kovinių orlaivių.
2025 m. spalį pasirodė naujo tipo provokacija, privertusi Lietuvą visai darbo dienai sustabdyti oro eismą Vilniaus oro uoste. Trikdį sukėlė dvidešimt penki helio oro balionai, patekę į Lietuvos oro erdvę ir dreifavę oro uosto link. Vėliau valdžios institucijos juos surado – balionai gabeno apie 12 000 pakelių cigarečių iš Baltarusijos.
Tokie pažeidimai ir toliau dažnėja, aiškiai atspindėdami tyčinės provokacijos ir NATO reakcijos testavimo strategiją.
Šios provokacijos yra ilgalaikės Rusijos strategijos dalis – naudoti inscenizuotus incidentus agresijai pateisinti. Jos saugumo tarnybos (FSB) ne kartą taikė vadinamąsias „melagingų vėliavų“ operacijas politiniams pretekstams kurti.
Pavyzdžiui, „Riazanės cukraus“ atvejis 1990-ųjų pabaigoje – kai sprogmenys buvo pristatyti kaip tariamas teroristinis grasinimas, tačiau kai kurie Rusijos tyrėjai kaltino FSB ir Nikolajų Patruševą, tuo metu buvusį FSB vadovu, šios operacijos organizavimu.
Šiuo metu Nikolajus Patruševas, einantis Rusijos Federacijos Jūrų kolegijos pirmininko pareigas, aktyviai dalyvauja projektuose, susijusiuose su laivyba ir navigacija į Kaliningrado sritį. Jis taip pat neseniai grasino NATO aljanso narėms agresyviais veiksmais, reaguodamas į galimą eskalaciją.
Šis nuoseklus elgesio modelis rodo, kad Rusija sąmoningai konstruoja incidentus, siekdama perkelti kaltę ir pateisinti priešiškus veiksmus.

Kodėl tai svarbu?

2024–2025 metais Rusijos tranzitinis traukinys, kursuojantis per Lietuvą į Kaliningradą maršrutais Maskva–Kaliningradas, Sankt Peterburgas–Kaliningradas ir Adleris–Kaliningradas, sukėlė daugybę incidentų, rodančių, kad jis tampa vis didesne saugumo spraga Europos Sąjungoje.
Karinės ir dvejopo naudojimo prekių gabenimas:
Net ir taikant griežtas muitinės taisykles bei priežiūrą, Rusija vis dar sugeba kontrabanda gabenti karines ir dvejopo naudojimo prekes. 2024 m. spalį Lietuvos muitinė sulaikė vagonus su maskuojamosiomis kelnėmis ir tinklais. Tą patį mėnesį Rusijos tranzitinis traukinys atvyko į Lietuvą su provokuojančiais užrašais – simboliu „Z“ ir vienu, teigiančiu, kad „Vilnius yra rusiškas miestas“. Šis precedentas ne tik apeina ES sankcijas, bet ir tiesiogiai remia Rusijos karo pastangas.
Neteisėti sienos kirtimai:
Rusijos žiniasklaidos priemonės, kurios dažnai grasina šalims, besiribojančioms su Kaliningrado sritimi, netgi publikavo vadovus, kaip neteisėtai patekti į Lietuvą pasinaudojant tranzitiniu traukiniu.
Nors Lietuvos institucijos įvedė priemones, draudžiančias keleiviams išlipti iš Rusijos tranzitinių traukinių, tokių bandymų vis tiek buvo. Naujausiu atveju Rusijos pilietis iššoko iš traukinio, pabėgo į mišką ir išbuvo Lietuvoje visą mėnesį, kol buvo surastas.
Tokie incidentai tiesiogiai kenkia sienų kontrolei ir kelia nuolatines operacines rizikas Lietuvos saugumo pajėgoms. Pats traukinys veikia kaip spraga, leidžianti Rusijos piliečiams neteisėtai patekti į Lietuvą – galbūt net priešiškais tikslais, pavyzdžiui, diversijos ar žvalgybos grupių infiltravimu.
Įtartini sprogimai:
Straipsnyje, paskelbtame Valdajaus geopolitiniame forume likus dviem mėnesiams iki pirmųjų Rusijos dronų pažeidimų Lenkijos oro erdvėje, Kremliui artimi analitikai aptarė strategiją, skirtą „ardyti NATO vidaus sanglaudą“, ir netgi paminėjo galimą „krizę Lietuvoje, susijusią su Rusijos piliečiais“.
Po mėnesio sprogimas įvyko tiesiai šalia tranzitinės geležinkelio linijos tuo momentu, kai pro ten važiavo Rusijos traukinys į Kaliningradą. Po dar dviejų mėnesių dronai pradėjo skverbtis į NATO šalių oro erdvę – tai rodo sąmoningą hibridinių provokacijų eskalacijos seką.
Tokia provokacijų seka turi visus inscenizuoto sabotažo bruožus – siekiama sukelti aukų ar apkaltinti Lietuvą neatsargumu.
Riziką dar labiau didina Rusijos žvalgybos vaidmuo, rengiant ir išnaudojant tokius incidentus. Užsienio žvalgybos tarnyba (SVR), kuriai šiuo metu vadovauja Sergejus Naryškinas, specializuojasi slaptose operacijose užsienyje ir provokacijų naudojime kaip politinių įrankių – agresijos pretekstų.
Naryškino pastarieji pareiškimai – iš pradžių grasinti Lenkijai, vėliau kaltinti Lietuvą padidinta karine veikla prie Kaliningrado sienos – atitinka gerai žinomą Rusijos strategiją. Ši taktika, naudota ir prieš Ukrainą 2022 m., susideda iš kaltinimų kitiems dėl tariamos agresijos, kai tuo metu pati Rusija rengiasi atakai.
Atsižvelgiant į šią patirtį ir dabartinę SVR vadovybę, egzistuoja realus pavojus, kad tranzitinis traukinys gali tapti scena naujai kruvinai provokacijai. Dėl šios priežasties tranzitas turi būti sustabdytas, siekiant užkirsti kelią incidentui, kuriame nekalti žmonės – civiliai ar net patys Rusijos piliečiai – galėtų tapti savo vyriausybės žvalgybos provokacijos aukomis. Rusijos valdžios institucijos jau ne kartą parodė abejingumą paprastų žmonių saugumui, siekdamos politinių ir karinių tikslų.
Bendrai šie įvykiai rodo, kad Rusijos tranzitinis traukinys nebėra įprastas logistikos susitarimas, o tapo sistemine grėsme Europos saugumui. Jis kelia pavojų Lietuvos ir ES geležinkelio darbuotojams, rizikuoja Rusijos civilių keleivių gyvybėmis ir suteikia Maskvai patogų eskalacijos instrumentą. Blogiausiu atveju incidentas, susijęs su tranzitiniu traukiniu, gali būti panaudotas Rusijos kaip Casus belli prieš ES valstybę narę.

Reikalaujamos priemonės
Nutraukti visus Rusijos geležinkelių (RŽD) keleivinius maršrutus per Lietuvos teritoriją, kad būtų išvengta neteisėtų kirtimų ir galimų provokacijų, susijusių su civiliais.


Sustabdyti krovinių tranzitą tarp Rusijos ir Kaliningrado per Lietuvą, nes šis maršrutas, nepaisant kontrolės, išlieka pažeidžiamas dėl karinių ir dvejopo naudojimo prekių kontrabandos.


Įtraukti RŽD ir jos dukterines įmones į ES sankcijų sąrašą, apribojant jų prieigą prie ES infrastruktūros, finansinių paslaugų ir sutarčių.


Sustiprinti Lietuvos pasienio apsaugos pajėgumus ES parama, užtikrinant, kad iš tranzitinių traukinių nebūtų nekontroliuojamų judėjimų.


Leisti tik griežtai kontroliuojamus humanitarinius krovinius – su ES agentūrų tiesiogiai administruojamu leidžiamų prekių „baltojo sąrašo“ mechanizmu, siekiant užkirsti kelią piktnaudžiavimui.



Išvada

Rusijos geležinkelio tranzito į Kaliningradą sustabdymas būtinas siekiant apsaugoti Sąjungos saugumą ir užkirsti kelią jo panaudojimui kariniams ar provokaciniams tikslams.
Šis žingsnis ne tik apsaugos Lietuvą ir kitas ES valstybes nares nuo eskalacijos, bet ir neleis paprastiems Rusijos keleiviams tapti savo vyriausybės provokacijų aukomis.
Toks veiksmas visiškai atitinka Sąjungos teisinius ir moralinius įsipareigojimus, nurodytus Europos Sąjungos sutartyje:
2 straipsnis (ES sutartis): pagarba žmogaus orumui, demokratijai ir teisinės valstybės principams;


6 straipsnis (ES sutartis) ir ES pagrindinių teisių chartija: teisė į gyvybę ir saugumą;


21 straipsnis (ES sutartis): Sąjungos pareiga saugoti taiką ir užkirsti kelią konfliktams prie savo sienų.


Uždarius šią tranzito spragą, Sąjunga veiktų gindama žmogaus teises, civilių saugumą ir Europos demokratiją.
Atsižvelgiant į skubumą ir didėjantį hibridinių grėsmių mastą, aš pagarbiai raginu Europos Parlamentą pasiūlyti įtraukti šį tranzito draudimą į artėjantį 20-ąjį ES sankcijų paketą – kaip dalį priemonių, stiprinančių Sąjungos kolektyvinį saugumą ir užtikrinančių visapusišką ribojamųjų priemonių veiksmingumą prieš Rusijos Federaciją.

Pasirašyti peticiją

Kiekvienas šiai peticijai paaukotas 1 EUR leidžia mums pasiekti apie 500 žmonių su peticijos žinute ir surinkti daugiau parašų. Paramą administruoja ne pelno siekianti organizacija VŠĮ "Pilietiškumo platformos". 100% paramos yra skiriama šios peticijos administravimui (teisinė konsultacija, viešinimas, agitacija, įforminimas, įteikimas adresatui, atsakymo paviešinimas).


      Jokios kitos informacijos nesiųsime