Rinkliavos dydis už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą turi tiesiogiai priklausyti nuo surinktų atliekų kiekio


Parašų: 1


  • Autorius: K.Lukaševičius
  • Adresuota: Švenčionių raj. savivaldybės taryba
  • Kategorija: Kita


LR rinkliavų įstatymas (2000-06-13 Nr.VII-1725) suteikia teisę savivaldybių taryboms nustatyti įstatymo 11 str. išvardintas rinkliavas, tarp kurių yra ir rinkliavos už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“.

Atkreiptinas dėmesys, jog ĮSTATYMAS aiškiai nurodo, iš kur atliekos gali būti surenkamos. Tai – iš atliekų turėtojų – fizinių asmenų, kurie turi nepanaudotų komunalinių atliekų. Todėl akivaizdu, kad atliekų turėtoju negali būti atliekų turėtojui (subjektui) priklausantys objektai (žemė, keliai, pastatai, aikštelės ir kt.)

Švenčionių raj. Savivaldybės taryba neaiškiais tikslais savaip interpretavo LR rinkliavų įstatymo 11 str. nuostatas dėl rinkliavų už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“ nustatymo ir tokiu būdu rinkliavos objektus „perkvalifikavo“ rinkliavos subjektais ir apmokestino ne atliekų turėtojus, bet pastatus ir statinius.

Kadangi pagal savo esmę pastatai ir statiniai negali būti rinkliavų subjektais ir negali mokėti mokesčių, buvo faktiškai apmokestintas Nekilnojamasis turtas. Tačiau Nekilnojamojo turto mokestį nustato SEIMAS, o savivaldybių taryboms nekilnojamojo turto mokesčių įvedimas yra neleidžiamas. Todėl, mustačiusi mokestį (rinkliavą) už pastatus ir statinius, savivaldybės taryba viršijo savo įgaliojimus.

Reikia pažymėti, jog rinkliavos ar mokesčio pavadinimo pakeitimas (nekilnojamojo turto mokestis pavadintas rinkliava) nepakeičia mokesčio ar rinkliavos turinio. LR mokesčių administravimo įstatyme yra įteisintas „turinio viršenybės virš formos“ principas. Laikantis šio principo negalima apmokestinti tų objektų, kurie pagal ĮSTATYMĄ nėra to mokesčio ar rinkliavos objektai. Vien tiktai pavadinus mokestį rinkliava (pav., už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų), negalima įvesti mokesčių (rinkliavų) už nekilnojamąjį turtą, kelius, pajamas ir kitus mokesčių objektus, kurių apmokestinimo klausimai nepriskirti savivaldybių tarybų kompetencijai.

Nesilaikydama „turinio viršenybės virš formos“ principo, Švenčionių savivaldybės taryba priėmė sprendimą apmokestinti pastatus bei statinius, formaliai (pagal formą) pavadinusi šį mokestį rinkliava už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“.

Tokie savivaldybės tarybos sprendimai sukėlė gyventojų nepasitenkinimą. Buvo pažeisti socialinio teisingumo, ekonominio pagrįstumo principai (daug atvejų, pensininkams ar vienišiems asmenims nustatytos didesnės rinkliavų sumos, nei 3-6 asmenų šeimoms, neatsižvelgiant į komunalinių atliekų apimtis), taip pat kiti savivaldos principai, nurodyti LR savivaldos įstatyme (atsakingumo savivaldybės bendruomenei; bendruomenės ir atskirų savivaldybės gyventojų interesų derinimo; viešumo ir reagavimo į savivaldybės gyventojų nuomonę; savivaldybių ir valstybės interesų derinimo).

Vadovaujantis aukščiau išdėstytais argumentais, REIKALAUJAME:
1. Pripažinti negaliojančiais: Švenčionių rajono savivaldybės tarybos 2013 m. sausio 31 d. sprendimą Nr. T-17 ,,Dėl vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų sutvarkymą Švenčionių rajono savivaldybėje nustatymo”.; Švenčionių rajono savivaldybės tarybos 2013 m. gruodžio 19 d.sprendimą Nr. T-221 „Dėl Švenčionių rajono savivaldybės vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatų patvirtinimo“; Kitus Švenčionių rajono savivaldybės tarybos ir administracijos priimtus teisės aktus, susijusius su rinkliavų nustatymu už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“.
2. Nustatyti, kad rinkliavos už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“ gali būti renkamos tiktai iš realių atliekų turėtojų – faktiškai savivaldybės teritorijoje gyvenančių žmonių.
3. Nustatyti, kad rinkliavos už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“ dydis turi tiesiogiai priklausyti nuo surenkamų atliekų kiekio, intensyvumo bei minimalių išlaidų šiai paslaugai teikti.
4. Nustatyti, kad realūs atliekų turėtojai rinkliavą už atliekų surinkimą ir tvarkymą mokėtų tiesiogiai paslaugos tiekėjui pagal sudarytas dvišales paslaugų tiekimo sutartis. Tokiose sutartyse turi būti numatyta galimybė atsisakyti paslaugos ir nemokėti numatytų sumų, jeigu paslauga vykdoma nekokybiškai, nesilaikant grafiko bei kitų sutarties punktų, taip pat dėl to, kad paslaugos kaina yra nepagrįstai didelė, o jos nustatymo metodai yra neaiškųs, neskaidrūs, ekonomiškai nepagrįsti arba nenaudingi paslaugos gavėjams (gyventojams-atliekų turėtojams).
5. Sudaryti sąlygas gyventojams – atliekų turėtojams pasirinkti paslaugos (atliekų surinkimo) tiekėją iš 2-3 juridinių ar fizinių asmenų, galinčių teikti buitinių atliekų surinkimo paslaugas žemiausia kaina bei gyventojams palankiausiomis kainomis.
6. Rajono savivaldybės el. svetainėje skelbti atliekų surinkimo ir tvarkymo paslaugas teikiančių juridinių ar fizinių asmenų veiklos duomenis (savininkus, jų interesų deklaracijas, paslaugų savikainos kalkuliacijas, pirktas paslaugas, pelningumą, pelno paskirstymą, investicijas ir kt.).
7. Priimti reikiamus Švenčionių rajono tarybos bei administracijos teisės aktus (nutarimus, sprendimus, potvarkius, įsakymus, nuostatus, aprašus ir kt.), kad būtų vykdomi 1-6 p. išdėstyti reikalavimai.