Rinkliavos dydis už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą turi tiesiogiai priklausyti nuo surinktų atliekų kiekio

1 PARAŠAI

Kategorija:


LR rinkliavų įstatymas (2000-06-13 Nr.VII-1725) suteikia teisę savivaldybių taryboms nustatyti įstatymo 11 str. išvardintas rinkliavas, tarp kurių yra ir rinkliavos už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“.

Atkreiptinas dėmesys, jog ĮSTATYMAS aiškiai nurodo, iš kur atliekos gali būti surenkamos. Tai – iš atliekų turėtojų – fizinių asmenų, kurie turi nepanaudotų komunalinių atliekų. Todėl akivaizdu, kad atliekų turėtoju negali būti atliekų turėtojui (subjektui) priklausantys objektai (žemė, keliai, pastatai, aikštelės ir kt.)

Švenčionių raj. Savivaldybės taryba neaiškiais tikslais savaip interpretavo LR rinkliavų įstatymo 11 str. nuostatas dėl rinkliavų už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“ nustatymo ir tokiu būdu rinkliavos objektus „perkvalifikavo“ rinkliavos subjektais ir apmokestino ne atliekų turėtojus, bet pastatus ir statinius.

Kadangi pagal savo esmę pastatai ir statiniai negali būti rinkliavų subjektais ir negali mokėti mokesčių, buvo faktiškai apmokestintas Nekilnojamasis turtas. Tačiau Nekilnojamojo turto mokestį nustato SEIMAS, o savivaldybių taryboms nekilnojamojo turto mokesčių įvedimas yra neleidžiamas. Todėl, mustačiusi mokestį (rinkliavą) už pastatus ir statinius, savivaldybės taryba viršijo savo įgaliojimus.

Reikia pažymėti, jog rinkliavos ar mokesčio pavadinimo pakeitimas (nekilnojamojo turto mokestis pavadintas rinkliava) nepakeičia mokesčio ar rinkliavos turinio. LR mokesčių administravimo įstatyme yra įteisintas „turinio viršenybės virš formos“ principas. Laikantis šio principo negalima apmokestinti tų objektų, kurie pagal ĮSTATYMĄ nėra to mokesčio ar rinkliavos objektai. Vien tiktai pavadinus mokestį rinkliava (pav., už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų), negalima įvesti mokesčių (rinkliavų) už nekilnojamąjį turtą, kelius, pajamas ir kitus mokesčių objektus, kurių apmokestinimo klausimai nepriskirti savivaldybių tarybų kompetencijai.

Nesilaikydama „turinio viršenybės virš formos“ principo, Švenčionių savivaldybės taryba priėmė sprendimą apmokestinti pastatus bei statinius, formaliai (pagal formą) pavadinusi šį mokestį rinkliava už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“.

Tokie savivaldybės tarybos sprendimai sukėlė gyventojų nepasitenkinimą. Buvo pažeisti socialinio teisingumo, ekonominio pagrįstumo principai (daug atvejų, pensininkams ar vienišiems asmenims nustatytos didesnės rinkliavų sumos, nei 3-6 asmenų šeimoms, neatsižvelgiant į komunalinių atliekų apimtis), taip pat kiti savivaldos principai, nurodyti LR savivaldos įstatyme (atsakingumo savivaldybės bendruomenei; bendruomenės ir atskirų savivaldybės gyventojų interesų derinimo; viešumo ir reagavimo į savivaldybės gyventojų nuomonę; savivaldybių ir valstybės interesų derinimo).

Vadovaujantis aukščiau išdėstytais argumentais, REIKALAUJAME:
1. Pripažinti negaliojančiais: Švenčionių rajono savivaldybės tarybos 2013 m. sausio 31 d. sprendimą Nr. T-17 ,,Dėl vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų sutvarkymą Švenčionių rajono savivaldybėje nustatymo”.; Švenčionių rajono savivaldybės tarybos 2013 m. gruodžio 19 d.sprendimą Nr. T-221 „Dėl Švenčionių rajono savivaldybės vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatų patvirtinimo“; Kitus Švenčionių rajono savivaldybės tarybos ir administracijos priimtus teisės aktus, susijusius su rinkliavų nustatymu už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“.
2. Nustatyti, kad rinkliavos už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“ gali būti renkamos tiktai iš realių atliekų turėtojų – faktiškai savivaldybės teritorijoje gyvenančių žmonių.
3. Nustatyti, kad rinkliavos už „komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą“ dydis turi tiesiogiai priklausyti nuo surenkamų atliekų kiekio, intensyvumo bei minimalių išlaidų šiai paslaugai teikti.
4. Nustatyti, kad realūs atliekų turėtojai rinkliavą už atliekų surinkimą ir tvarkymą mokėtų tiesiogiai paslaugos tiekėjui pagal sudarytas dvišales paslaugų tiekimo sutartis. Tokiose sutartyse turi būti numatyta galimybė atsisakyti paslaugos ir nemokėti numatytų sumų, jeigu paslauga vykdoma nekokybiškai, nesilaikant grafiko bei kitų sutarties punktų, taip pat dėl to, kad paslaugos kaina yra nepagrįstai didelė, o jos nustatymo metodai yra neaiškųs, neskaidrūs, ekonomiškai nepagrįsti arba nenaudingi paslaugos gavėjams (gyventojams-atliekų turėtojams).
5. Sudaryti sąlygas gyventojams – atliekų turėtojams pasirinkti paslaugos (atliekų surinkimo) tiekėją iš 2-3 juridinių ar fizinių asmenų, galinčių teikti buitinių atliekų surinkimo paslaugas žemiausia kaina bei gyventojams palankiausiomis kainomis.
6. Rajono savivaldybės el. svetainėje skelbti atliekų surinkimo ir tvarkymo paslaugas teikiančių juridinių ar fizinių asmenų veiklos duomenis (savininkus, jų interesų deklaracijas, paslaugų savikainos kalkuliacijas, pirktas paslaugas, pelningumą, pelno paskirstymą, investicijas ir kt.).
7. Priimti reikiamus Švenčionių rajono tarybos bei administracijos teisės aktus (nutarimus, sprendimus, potvarkius, įsakymus, nuostatus, aprašus ir kt.), kad būtų vykdomi 1-6 p. išdėstyti reikalavimai.

Pasirašyti peticiją

# Vardas Komentaras Miestas Pasirašymo data
1 j.Kvietkauskas ... siulau įvsti faktinį mokesti visoje Lietuvoje neti Švenčinyse

Peticija dėl greičio ribojimo priemonių , Dzūkų g.

Einaras. Adresuota: LR Susisiekimo ministerija; Vilniaus miesto savivaldybė; Vilniaus meras R.Šimašius; LR Seimo saugaus eismo komisija;Vilniaus miesto ūkio transporto skyrius

Mes, naujinikų bendruomenės nariai, kreipiamės į miesto savivaldybę su prašymu įrengti greičio ribojimo priemones, Dzūkų g. Dzūkų g. ilgį sudaro beveik 2km, joje yra 6 perėjos, keli vaikų darželiai, bei mokykla. Pastovus tiek automobilų tiek žmonių srautas sudaro daug avarinių ir pavojingų situacijų, kurios taipogi yra pažymėtos Vilniaus miesto Juodūjų dėmių žymose (žyma JDT 58, nors žyma tik viena, mūsų manymu mažiausiai turėtų būti 3. Pelesos ir Dzūkų perėja, perėja tarp Dzūkų 27 ir Dzūkų 10a namų.) Šioje gatvėje nėra jokių greitį ribojančių priemonių apart kelio ženklų. Naujininkų gyventojų patirtis rodo, kad kelio ženklų neužtenka suaugusiūjų ir vaikų saugumui išsaugoti. Su šia peticija prašome atsižvelgti į mūsų norus sumažinti pavojingų eismo įvykių skaičių šioje atkarpoje. Mūsų uždavinys – su Jūsų visų pagalba pasiekti, kad dzūkų gatvė taptų saugesnė pėstiesiems.

Dėl daugiabučių namų statybų Kalnėnuose

T. Gulbinas. Adresuota: Vilniaus m. meras R. Šimašius, Vilniaus m. savivaldybės administracija, Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos

Gerbiamas mere Remigijau Šimašiau, Dėkojame už turiningą diskusiją su Kalnėnų ir Pavilnio bendruomenėmis sausio 29 d. Diskusijos metu daug laiko buvo skirta daugiabučių namų statyboms individualių namų kvartaluose, konkrečiai Airių g. 8, 10 ir 12. Susitikimo metu sakėte, jog kartu su Vilniaus m. vyriausiuoju architektu Mindaugu Pakalniu esate aptarę, kaip taikyti teisės aktų reikalavimą, kad nauji statiniai neturi išsiskirti iš rajono konteksto. Ši tema yra labai opi Kalnėnų gyventojams, todėl dar kartą atkreipiame savivaldybės administracijos dėmesį į susidariusią nepriimtiną situaciją ir teikiame siūlymus, kaip užtikrinti darnią Kalnėnų plėtrą ateityje. Kaip žinote, penkiabučių namų statyba individualiai statybai skirtuose sklypuose Airių g. 8, 10 ir 12 buvo pripažinta neteisėta Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos. Tačiau, nepaisant ginčo teisme, detaliojo plano sprendiniai Savivaldybės administracijos iniciatyva buvo pakoreguoti taip, kad įteisintų minėtas statybas. Panaši situacija yra susidariusi ir Škotų g. Individualiems namams statyti skirtuose sklypuose yra statomi devynbučiai (trys tribučiai) ir penkiabučiai namai. Gyventojai raštu kreipėsi į Vilniaus miesto savivaldybę, statybų inspekciją, galų gale ir į teismą dėl daugybės pažeidimų (neišlaikomas atstumas iki kitų namų, nesilaikoma minimalių sklypo dydžio reikalavimų vienam namui, neišlaikomi automobilių aikštelių minimalūs atstumai ir t.t.). Teismas skundą atmetė motyvuodamas senaties termino praleidimu. UAB "Kalnėnų Projektai" šiuo metu yra pateikusi Vilniaus miesto savivaldybės Miesto Plėtros departamentui projektą statyti du keturių aukštų daugiabučius adresu Moldovos g. 18, Vilnius. Kiekvienas jų po 19 butų. Sklypas daugiabučių statybai yra visiškai apsuptas individualių gyvenamųjų namų ir kotedžų. Kalnėnų bendruomenė nepritaria tiems argumentams, kuriais Airių g. ir Škotų g. daugiabučių statybos pripažintos teisėtomis, ir prieštarauja daugiabučio Moldovos g. 18 statyboms. Pastarojo objekto statytojas tinkamai neinformavo gyventojų apie projektinių pasiūlymų viešinimą, todėl Kalnėnų bendruomenės nuomonė nebuvo išklausyta. Be to, Airių g., Škotų g. Ir Moldovos g. daugiabučiai visiškai išsiskiria iš šių gatvių konteksto bei paties rajono konteksto, kuriuose vyrauja individualūs namai. Bendruomenei yra nepriimtina, kad: 1) Detaliojo plano korektūra Airių g. atlikta po to, kai VTPSI pripažino statybas neteisėtomis; 2) Yra svarstomi ir išduodami leidimai daugiabučių namų statyboms individualių namų kvartale visiškai neatsižvelgiant į aplinkos kontekstą. Be to, daugiabučių namų statybai Kalnėnuose nėra tinkamos gatvių ir inžinerinių tinklų infrastruktūros. 2018 m. gegužę Kalnėnų gyventojams buvo nutrūkęs geriamojo vandens tiekimas dėl pastaraisiais metais žymiai išaugusio gyventojų skaičiaus rajone ir esamos vandens tiekimo infrastruktūros nepakankamumo. Gyventojai mano, kad ir šiuo atveju pirmenybė išduodant statybų leidimus buvo teikta statytojų interesams, o ne jau esamų gyventojų teisei į sveiką aplinką. Sausio 29 d. susitikimo su Kalnėnų ir Pavilnio bendruomene metu meras paaiškino, jog Airių g. situacija atsirado dėl praeityje netaikyto reikalavimo naujų statybų leidimus išduoti atsižvelgiant į aplinkos “kontekstą”. Pasak mero, šiuo metu tokie į kontekstą netinkantys projektai leidimo negautų. Visgi, ligšioliniai valstybės institucijų sprendimai rodo, kad į aplinkos kontekstą nėra atsižvelgiama, o palankumas skiriamas statytojų, bet ne gyventojų interesams. Todėl prašome, kad: 1) išduodant naujus statybų leidimus būtų griežtai atsižvelgiama į rajono kontekstą ir nepriimami svarstyti projektiniai pasiūlymai dėl daugiabučių statybų Kalnėnuose; 2) jau pastatyti penkiabučiai nebūtų pripažįstami Kalnėnų konteksto dalimi; Leidimai statyboms būtų išduodami įvertinus infrastruktūros pajėgumus ir įpareigoti vystytoją prisidėti prie infrastruktūros gerinimo; 3) būsimų statybos projektų viešinimas prieš gaunant statybos leidimą būtų vykdomas realiai viešinant, kad kaimynai ir bendruomenė žinotų apie ketinamus statyti objektus, o nebūtų bandoma nuslėpti. Nes tik įtraukiant esamus gyventojus ir visas suinteresuotas puses, galima pasiekti visoms pusėms priimtiną rezultatą kaip, pavyzdžiui, buvo su “Cherry houses”, esančiais Moldovos ir Juodupio sankryžoje; 4) panaikinti projektinius pasiūlymus daugiabučių statyboms adresu Moldovos g. 18, Vilnius.